PENGALAMAN SEKOLAH FASA 1


Tanggal 5 Disember 2022, satu pengalaman yang susah untuk dilupakan. Pengalaman sekolah atau Rancangan Orientasi Sekolah (ROS) merupakan salah satu subjek yang wajib kami daftar pada semester pertama ini. Pengalaman sekolah berlansung selama tiga minggu iaitu pada minggu ke-7 pengajian dan minggu ke-15 dan 16 pengajian. Kami perlu memilih sekolah sendiri dan setiap sekolah tidak boleh melebihi tujuh orang pelajar. Setiap course tidak boleh melebihi 3 orang di sekolah yang sama.

pada hari pertama kami dikejutkan dengan pihak universiti gagal mendapatkan permit oleh JPN Wilayah Persekutuan. Jadi, hari pertama kami diberikan cuti. pada hari kedua bermulalah perjalanan ROS kami...

Kami disambut baik oleh warga SMK Bandar Baru Seri Petaling. Untuk makluman, sepanjang ROS pelajar tidak boleh mengajar di dalam kelas, hanya boleh membantu pengurusan sekolah. Jadi kami diberi 'relief' kelas setiap hari. 

Bagi saya, sekolah ini agak mencabar kerana 50% pelajar adalah berbangsa Cina dan kebanyakan mereka tidak tahu bertutur dalam bahasa melayu. Hopefully everything's gonna be fine.

Comments