RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Defenisi Rancangan Pelajaran Harian (RPH)
“Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti objektif,cara bagaimana hendak mencapai objektif dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai”
Petikan daripada SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 3/1999:
Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
KP (BS) 8591/Jilid XV/ (3)
9 Mac 1999
Dalam bahasa mudahnya, RPH merupakan plan yang perlu dirangka guru sebelum, semasa dan selepas pengajaran. Antara elemen RPH ialah:
- kumpulan sasaran (Kelas)
- tarikh dan masa
- mata pelajaran
- tajuk pengajaran
- bidang pembelajaran
- tujuan
- hasil pembelajaran: kognitif, psikomotor dan afektif
- konsep utama
- bahan, peralatan dan bahan sumber pengajaran
- langkah keselamatan
- strategi/aktiviti PdP
- pentaksiran dan penilaian pembelajaran
Kelebihan penyediaan RPH sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP):
- Menentukan serta memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai.
- Meningkatkan keyakinan diri guru sebelum masuk mengajar.
- Mengelak sebarang penyelewengan atau terkeluar daripada perkara yang hendak diajarkan.
- Menentukan isi yang cukup untuk disampaikan dalam masa yang diperuntukkan.
- Menentukan strategi atau aktiviti yang terbaik bagi menyampaikan isi pelajaran yang bersesuaian dengan murid demi membantu murid mengubah sikap, kebiasaan, kebolehan dan pengetahuan ke arah yang dikehendaki.
- Menggunakan masa pengajaran secara optimum melalui strategi yang lebih tersusun dan bersistem.
- Merancang penggunaan alat bantu mengajar yang sesuai.
- Mengembangkan pengajaran secara lancar dan tersusun.Mengehadkan skop yang akan diajar dalam sesuatu jangka waktu.
- Membantu guru mengingat bahan dan pendekatan pengajaran yang perlu untuk menyampaikan sesuatu isi pelajaran.
contoh RPH |
Comments
Post a Comment